Unge skal guides til at træne i et fitnesscenter, der siger nej til doping

En ny kampagne skal få danskerne og særligt unge fitnessaktive til at træne i et trænings- eller fitnesscenter, som aktivt siger nej til doping gennem samarbejde med Anti Doping Danmark. 

11.03.2025

Hvad er egentlig PreWorkOut, 3-split og supersæt? Det ved mange unge, som styrketræner, men forældrene kommer ofte til kort på sprog og viden, når de unge tjekker ind i fitnesscentret.

 

Derfor lancerer Anti Doping Danmark (ADD) en kampagne, der skal guide forældrene til sammen med deres børn at vælge et trænings- og fitnesscenter, som arbejder for et dopingfrit træningsmiljø i samarbejde med ADD. Kampagnens budskab går via forældrene, som gennem valg af center kan guide deres børn i en sund træningsmæssig retning.

 

”Med kampagnen ønsker vi at øge forældres kendskab til fitnesscentrenes samarbejde med ADD om dopingfri træningsmiljøer. Det er kun godt, at forældre ønsker at understøtte deres børns fitnessaktivitet, men det kan være svært at manøvrere i, hvad der er sundt og usundt. At kigge efter det røde ADD-skilt i indgangen til centret er et godt sted at starte, for så melder man barnet ind i et center, som samarbejder med ADD og dermed har sagt nej til doping,” siger Anders Voigt Tinning, vicedirektør i ADD.

 

Fitnessdoping er en reel fristelse

Afsættet for kampagnen er et stort kropsfokus blandt især de unge, hvor det at fremstå muskuløs og markeret er et ønske for især mange unge mænd – også helt ned i teenagealderen.

 

Dette blev senest påvist i den nyligt offentliggjorte undersøgelse af omfanget af fitnessdoping i Danmark fra Idrættens Analyseinstitut. Den viste, at især teenagedrengene er i stor risiko for brug af fitnessdoping, der især dækker over muskelopbyggende stoffer såsom anabole steroider. 2,5 % af de 15-19-årige unge mænd har erfaring med fitnessdoping, og yderligere 8,9 % er potentielle brugere. Undersøgelsen viste desuden, at der blandt de unge er en mere fri snak om doping, ligesom de har en mere liberal holdning til brug af doping end de øvrige voksengrupper.

 

”Krop og udseende er en faktor, der betyder meget for de unge, når de træder ind i fitnesscentret. De sammenligner sig med dem, de ser i centret– herunder voksne, som har helt andre forudsætninger udviklingsmæssigt for at udvikle muskler – men også det, de ser på sociale medier, når de søger efter inspiration. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på kulturen og tilbyde de unge nogle sunde rollemodeller. I centrene, som samarbejder med ADD, er der fokus på forebyggelse og indsatsen mod brug af doping,” siger Anders Voigt Tinning.

 

Fitnesscentre tager ansvar

ADD arbejder i 2025 med en rekrutteringskampagne, der skal få flere trænings- og fitnesscentre til at samarbejde med henblik på at give så mange danskere som muligt adgang til et center, som tydeligt siger nej til doping. Derfor er samarbejdet også gratis i 2025.

 

Odder Fitness Center er et af de mange centre, der har valgt at samarbejde med ADD om sunde træningsmiljøer. For ejer Alex Nielsen, der også er bestyrelsesmedlem i brancheforeningen Dansk Fitness & Helse Organisation, er indsatsen mod brug af doping vigtig for både de enkelte medlemmer og branchen.

 

”Det er vigtigt, at vi som fitnesscentre tager ansvar for det miljø, vi tilbyder vores medlemmer. Særligt de unge. Derfor vejleder vi i vores center altid de nye, unge medlemmer ved indmelding, og under den første programlægning er der obligatorisk oplysning om doping og konsekvenserne ved det. Samtidig er det vigtigt, at vi som branche tager ansvar for at skabe de sunde, dopingfri træningsmiljøer. Det kan vi vise med ADD-samarbejdet, som er med til at understøtte vores egen indsats, men som også gør det synligt for medlemmerne.,” siger Alex Nielsen.

 

ADD gennemfører uanmeldte besøg rundt i centrene, hvor fokus især er på forebyggelse og dialog med såvel personale som medlemmer. Derudover er der løbende dialog og sparring mellem centrene og ADD, når f.eks. et center bliver bekymret over usund træningskultur med brug eller risiko for brug af doping. Når det sker, kan ADD øge synligheden med ekstra besøg i det pågældende center og hvis relevant udføre en dopingkontrol.

 

Se et oversigtskort over alle de foreninger og privatdrevne trænings- og fitnesscentre, der er en del af samarbejdet


Fem gode råd til forældre til fitnessaktive unge

  • Meld dit barn ind i et center der samarbejder med Anti Doping Danmark.

  • Hjælp dit barn med at få udarbejdet et realistisk og alderssvarende træningsprogram.

  • Snak med dit barn om de træningsinfluencere, de følger på sociale medier – ikke alle ved lige meget om træning, og nogle taler i positive vendinger om doping og negligerer bivirkningerne.

  • Hjælp dit barn til at forstå, at kroppe er forskellige, og at en 15-årig krop ikke har de samme forudsætninger for at udvikle muskler som en 25-årigs.

  • Kosttilskud er sjældent nødvendigt, hvis man spiser en almindelig sund og varieret kost.


Hvad indebærer et fitness-samarbejde med Anti Doping Danmark (ADD)?

  • ADD gennemfører uanmeldte besøg i centret med fokus på forebyggelse og dialog.

  • ADD har mulighed for at gennemføre dopingkontrol blandt medlemmer, personale og frivillige, hvis de mistænker brug af doping.

  • Personale i centrene tilbydes at gennemføre målrettet e-læring fra ADD, der giver viden om krop, træning og doping med særlig fokus på forebyggelse.

For privatdrevne centre er samarbejde med ADD gratis i 2025 som følge af en ekstra bevilling fra Kulturministeriet. Normalprisen for samarbejdet er 2.125 kroner årligt uanset antallet af besøg eller eventuelle dopingkontroller. Tilsvarende er det gratis for alle foreninger under Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Firmaidræt.  

Kontakt